Demo - 9 respondenter - 23/10/2020 - 26/11/2020 - 17 min.
Diagrammerne nedenfor illustrerer visuelt i hvilket omfang der arbejdes med hver af de fem generationer i dag og om fem år.
Hver søjle repræsenterer en generation med en mulig score mellem 0 og 100%. Jo højere score desto stærkere er generationen.
Til venstre vises scoren for generationerne i dag, mens ambitioner for om 5 år vises til højre.
Fordeling på generationerne
i dag
Fordeling på generationerne
om 5 år
Tip: Klik/tap på diagrammet for flere detaljer om generationerne
Nedenfor kan du se hvordan besvarelserne fordeler sig for hver af de 5 generationer
Spredning på Generation 1
i dag
Spredning på Generation 1
om 5 år
Spredning på Generation 2
i dag
Spredning på Generation 2
om 5 år
Spredning på Generation 3
i dag
Spredning på Generation 3
om 5 år
Spredning på Generation 4
i dag
Spredning på Generation 4
om 5 år
Spredning på Generation 5
i dag
Spredning på Generation 5
om 5 år
Nedenfor kan du se hvilken af de fem generationer der er mest dominerende i dag og i fremtiden.
Mest dominerende generation
i dag
Generation 2
Hvordan gør vi det, vi allerede gør, bedre – hvordan får vi implementeret nye standardiserede processer og systemer?
Mest dominerende generation
om 5 år
Generation 5
Hvordan kan vi tilbyde hyper-personaliserede services, skabe attraktive arbejdsmiljøer og bidrage til ”en bedre verden”?
De fem generationer kommer til udtryk på en række forskellige områder.
Nedenfor ser du de centrale områder, og hvordan der er scoret på dem. En god forståelse af områderne og hvordan de opleves blandt deltagerne er et vigtigt skridt på vejen i arbejdet med at finde den rette balance mellem generationerne.
Strategisk formål med teknologier
Fokuserer på de strategiske formål med digitale teknologier i organisationen.
Digital ambition og organisatorisk forankring
Fokuserer på ambitionen for digitalt strategiske arbejde og hvor det er forankret i organisationen
Værdirealisering med teknologi
Fokuserer på de forskellige værdier der er forbundet med anvendelse af nye digitale teknologier.
Data og analytic
Fokuserer på anvendelse af forskellige typer af data og anvendelse af dataanalyser til forskellige formål og mål.
Teknologi-organisering og samarbejde
Fokuserer på organisering af og samarbejdet mellem IT-afdelingen, digitaliseringsindsatser, teknologi og den øvrige organisation.
Digital arkitektur og governance
Fokuserer på organisationens digitale arkitektur og governance-modeller vedrørende de digitale teknologier.
Fokuserer på de strategiske formål med digitale teknologier i organisationen.
GENERATION 1: Selvbetjening, digitalisering af information, lokale forbedringer og automatisering af simple manuelle opgaver.
GENERATION 2: Forbedring af processer og intern koordinering, samt integration af front- og backend-systemer.
GENERATION 3: Services og produkter på nye måder hvori digitale teknologier er integreret.
GENERATION 4: Indfrielse af slutkundens grundlæggende behov, eller leverandørers behov og problemer, på nye måder.
GENERATION 5: Personaliserede hyper-relevante (ofte proaktive) services og bidrage til virksomhedens mange bundlinjer.
Fordeling på generationerne indenfor
strategisk formål med teknologier
i dag
Fordeling på generationerne indenfor
strategisk formål med teknologier
om 5 år
Nedenfor kan du se hvordan besvarelserne fordeler sig for hver af de 5 generationer indenfor aspektet strategisk formål med teknologier
Spredning på Generation 1
i dag
Spredning på Generation 1
om 5 år
Spredning på Generation 2
i dag
Spredning på Generation 2
om 5 år
Spredning på Generation 3
i dag
Spredning på Generation 3
om 5 år
Spredning på Generation 4
i dag
Spredning på Generation 4
om 5 år
Spredning på Generation 5
i dag
Spredning på Generation 5
om 5 år
Fokuserer på ambitionen for digitalt strategiske arbejde og hvor det er forankret i organisationen
GENERATION 1: Kanalstrategier - Salg, markedsføring og kommunikation.
GENERATION 2: Central digitaliseringsstrategi for hele organisationen - IT-/Digitaliseringsafdelingen.
GENERATION 3: Centrale digitale principper og decentrale strategier - Digitaliseringsafdelingen og forretningsområder/afdelinger.
GENERATION 4: Indtænkes i forretningsstrategien og forretningsmodellen - Topledelsen og direktionen.
GENERATION 5: Multiple strategiske hensigter - Fagprofessionelle medarbejdere, mangfoldige stakeholdere samt bestyrelse/politikere.
Fordeling på generationerne indenfor
digital ambition og organisatorisk forankring
i dag
Fordeling på generationerne indenfor
digital ambition og organisatorisk forankring
om 5 år
Nedenfor kan du se hvordan besvarelserne fordeler sig for hver af de 5 generationer indenfor aspektet digital ambition og organisatorisk forankring
Spredning på Generation 1
i dag
Spredning på Generation 1
om 5 år
Spredning på Generation 2
i dag
Spredning på Generation 2
om 5 år
Spredning på Generation 3
i dag
Spredning på Generation 3
om 5 år
Spredning på Generation 4
i dag
Spredning på Generation 4
om 5 år
Spredning på Generation 5
i dag
Spredning på Generation 5
om 5 år
Fokuserer på de forskellige værdier der er forbundet med anvendelse af nye digitale teknologier.
GENERATION 1: Understøttelse af eksisterende praksis og reducere omkostninger - optaget af hvordan analoge dokumenter kan erstattes og manuel håndtering automatiseres.
GENERATION 2: Forbedring, standardisering og effektivisering af processer, samt implementering og realisering af finansielle gevinster.
GENERATION 3: Forbedring af kundetilfredshed og fastholdelse af markedet, og ny samarbejdsrelationer og udviklingsmetoder.
GENERATION 4: Nye forretningsmodeller og organiseringsformer med eksterne partnere og skabe værdi for slutkunder for at sikrer en konkurrencemæssig fordelagtig position.
GENERATION 5: Nye måder at arbejde, lære, prioritere og træffe beslutninger på og sikring af et attraktivt arbejdsmiljø og en bæredygtig opgavevaretagelse.
Fordeling på generationerne indenfor
værdirealisering med teknologi
i dag
Fordeling på generationerne indenfor
værdirealisering med teknologi
om 5 år
Nedenfor kan du se hvordan besvarelserne fordeler sig for hver af de 5 generationer indenfor aspektet værdirealisering med teknologi
Spredning på Generation 1
i dag
Spredning på Generation 1
om 5 år
Spredning på Generation 2
i dag
Spredning på Generation 2
om 5 år
Spredning på Generation 3
i dag
Spredning på Generation 3
om 5 år
Spredning på Generation 4
i dag
Spredning på Generation 4
om 5 år
Spredning på Generation 5
i dag
Spredning på Generation 5
om 5 år
Fokuserer på anvendelse af forskellige typer af data og anvendelse af dataanalyser til forskellige formål og mål.
GENERATION 1: Egne historiske data fra forskellige systemer og simple manuelle analyser.
GENERATION 2: Egne integrerede og standardiserede data og deskriptive analyser til ledelsesinformation (BI).
GENERATION 3: Data fra og om kunder, produkter og services og diagnosticerende analyser til undersøgelse af årsager til en given situation eller præstation.
GENERATION 4: Mange typer af data, egne såvel som samarbejdspartneres, og diagnosticerende analyser til undersøgelse af årsager, sammenhænge og nye mønstre. Vi stiller vores data til rådighed for andre.
GENERATION 5: Egne og andres data, herunder kundernes egne, og avancerede præskriptive og prædiktive analyser til at kunne forudsige kommende begivenheder og identificere forebyggende løsninger.
Fordeling på generationerne indenfor
data og analytic
i dag
Fordeling på generationerne indenfor
data og analytic
om 5 år
Nedenfor kan du se hvordan besvarelserne fordeler sig for hver af de 5 generationer indenfor aspektet data og analytic
Spredning på Generation 1
i dag
Spredning på Generation 1
om 5 år
Spredning på Generation 2
i dag
Spredning på Generation 2
om 5 år
Spredning på Generation 3
i dag
Spredning på Generation 3
om 5 år
Spredning på Generation 4
i dag
Spredning på Generation 4
om 5 år
Spredning på Generation 5
i dag
Spredning på Generation 5
om 5 år
Fokuserer på organisering af og samarbejdet mellem IT-afdelingen, digitaliseringsindsatser, teknologi og den øvrige organisation.
GENERATION 1: Der findes en IT-afdeling, der afventer bestillinger. Der er sporadisk samarbejde med forretningen.
GENERATION 2: Der findes en IT-afdeling der er optaget af at udvikle og implementere systemer og af tydelige retningslinjer. Der er et kontinuerligt samarbejde med forretningen.
GENERATION 3: Der findes en enhed der er ansvarlig for IT og digitalisering der er optaget af hvilke problemer hos virksomhedens kunder, teknologier kan anvendes til at løse. Der er et tæt samarbejde med forretningsenhederne.
GENERATION 4: Der findes en teknologi-organisation der er ansvarlig for den digitale arkitektur og teknologisk integration med eksterne partnere. Der er et tæt samarbejde med resten af virksomheden, præget af gensidig respekt.
GENERATION 5: Der findes en central selvstændig enhed med ansvaret for teknologi samtidigt er der decentralt indlejret et teknologisk ledelsesansvar i alle forretningsenheder og -funktioner. Samarbejde på tværs af organisationen er baseret på gensidig respekt for forskellige fagligheder, kompetencer og ansvarsområder.
Fordeling på generationerne indenfor
teknologi-organisering og samarbejde
i dag
Fordeling på generationerne indenfor
teknologi-organisering og samarbejde
om 5 år
Nedenfor kan du se hvordan besvarelserne fordeler sig for hver af de 5 generationer indenfor aspektet teknologi-organisering og samarbejde
Spredning på Generation 1
i dag
Spredning på Generation 1
om 5 år
Spredning på Generation 2
i dag
Spredning på Generation 2
om 5 år
Spredning på Generation 3
i dag
Spredning på Generation 3
om 5 år
Spredning på Generation 4
i dag
Spredning på Generation 4
om 5 år
Spredning på Generation 5
i dag
Spredning på Generation 5
om 5 år
Fokuserer på organisationens digitale arkitektur og governance-modeller vedrørende de digitale teknologier.
GENERATION 1: Silo-orienteret arkitektur - beslutninger om hvilke IT-systemer og applikationer der anvendes, ligger i forretningsenhederne og afdelingerne.
GENERATION 2: Interne IT-systemer er velintegrerede og der er en standardiseret måde at udføre opgaverne på - beslutninger om systemer ligger centralt og forandringshastigheden er lav.
GENERATION 3: To-deling af vores IT-systemer og applikationer - beslutningerne tages centralt for kernesystemerne og decentralt for de mere markedsrettede systemer og applikationer.
GENERATION 4: Integration til andres systemer og deling af information og data mellem systemer og applikationer er mulig og automatiseret – beslutninger tages i flere beslutningsfora og med øje for dataprincipper og metadata.
GENERATION 5: Det digitale teknologiske landskab er modulært opbygget – der multiple beslutningsstrukturer og stort fokus på data-transparens og -etik.
Fordeling på generationerne indenfor
digital arkitektur og governance
i dag
Fordeling på generationerne indenfor
digital arkitektur og governance
om 5 år
Nedenfor kan du se hvordan besvarelserne fordeler sig for hver af de 5 generationer indenfor aspektet digital arkitektur og governance
Spredning på Generation 1
i dag
Spredning på Generation 1
om 5 år
Spredning på Generation 2
i dag
Spredning på Generation 2
om 5 år
Spredning på Generation 3
i dag
Spredning på Generation 3
om 5 år
Spredning på Generation 4
i dag
Spredning på Generation 4
om 5 år
Spredning på Generation 5
i dag
Spredning på Generation 5
om 5 år
Kopier og gem følgende link. OBS: Enhver med linket kan se resultatet.